پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی ابن موسی الرضا جلد دو  ( صص 110 ) شماره‌ی 6985

موضوعات

معارف دينی در کلام امام رضا (عليه السلام) > اعتقادات > امامت > امامان معصوم > امام علی (عليه السلام) > سيره امام علی (عليه السلام)

خلاصه

مأمون به حضرت رضا علیه السلام گفت: ای ابوالحسن، به من بگو درباره جدت امیرالمؤمنین که از چه رو قسیم بهشت و دوزخ است و این به چه معنی است؟ و من زیاد در این باره فکر کرده ام. امام علیه السلام فرمود: ای امیرالمؤمنین آیا نشنیده ای از پدرت که او از پدرش روایت کرد تا برسد به عبدالله بن عباس که او گفت: شنیدم از رسول خدا صلى الله علیه و آله که میفرمود: حب علی ایمان است و بغض علی کفر »؟ گفت: بلی.

متن

علی (ع) قسیم بهشت و دوزخ است

مأمون به حضرت رضا علیه السلام گفت: ای ابوالحسن، به من بگو درباره جدت امیرالمؤمنین که از چه رو قسیم بهشت و دوزخ است و این به چه معنی است؟ و من زیاد در این باره فکر کرده ام.

امام علیه السلام فرمود: ای امیرالمؤمنین آیا نشنیده ای از پدرت که او از پدرش روایت کرد تا برسد به عبدالله بن عباس که او گفت: شنیدم از رسول خدا صلى الله علیه و آله که میفرمود: حب علی ایمان است و بغض علی کفر »؟ گفت: بلی.

امام رضا علیه السلام فرمود: قسمت بهشت و دوزخ وقتی به حب و بغض او باشد پس او قسیم بهشت و جهنم است. 

مأمون گفت: خدا مرا بعد از تو زنده نگه ندارد ای ابوالحسن گواهی می دهم که تو وارث علم رسول خدا صلى الله علیه و آله هستی. 

ابو الصلت هروی گفت: وقتی امام رضا علیه السلام به منزل بازگشت من به نزد او رفتم و گفتم: یابن رسول الله چه زیبا جواب مأمون را دادی؟ 

امام فرمود: ای ابو الصلت این کلامی بود که برای فهم او گفتم. پدرم از پدرانش حدیث کرد تا به علی بن ابی طالب علیه السلام رسید که او گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: ای علی تو تقسیم کننده بهشت در روز قیامتی و به آتش میگویی این مال من و آن برای تو.» 

امام امیرالمؤمنین علیه السلام رمز هر کار بسیار خوب در اسلام است. او تقسیم کننده بهشت و جهنم است و در آن شکی نیست و اخبار زیادی در این باره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیده است و حضرت رضا علیه السلام این دلیل محکم را برای مأمون بیان کرد که باعث تعجب او شد.

على فدک را برنگرداند

على بن حسن بن على بن فضال روایت کرده از پدرش که گفت: از امام رضا علیه السلام پرسیدم درباره علی علیه السلام که چرا وقتی خلیفه شد فدک را برنگرداند؟

امام علیه السلام فرمود: برای اینکه وقتی خدای عزوجل ما اهل بیت را والی گردانید حقوقمان را از کسانی که به ما ستم کرده اند نمیگیریم مگر از او. ما اولیای مؤمنین هستیم عهده دار کار آنها هستیم و حقوق آنها را از کسانی که بر آنان ستم کرده اند میگیریم و برای خودمان نمیگیریم.»

ابوبکر بر فدک چیره شد و آن را از سیده زنان عالم گرفت و علت آن این بود که شوکت امام امیرالمؤمنین علیه السلام را خراب کند و آن یک جنگ اقتصادی علیه دشمن به منظور فلج کردن نیروی آنها بود. فدک در دست حکام و والیان بود و در زمان عمر بن عبد العزیز و مأمون به رئیس علویان برگشت. حدیث آن غم انگیز است و حاکم آن خدای متعال است که بین بندگانش در روز قیامت - روزی که مال و فرزند نفعی ندارد - بحق قضاوت خواهد کرد.

مخاطب

جوان ، میانسال ، کارشناسان و صاحبنظران

قالب

سخنرانی ، کتاب معارفی