طلاق
طلاق بنا بر روش و سنت رسول خدا، آن روشی که خداوند متعال در کتاب خویش فرموده است و در سنت رسول است؛ صحیح می باشد و در غیر آن روش و شرایط طلاق مخالف کتاب است و درست نیست. چنان که نکاح نیز اگر با کتاب خدا مخالف بود نکاح نیست و جایز نیست مرد بیش از چهار زن آزاد به حباله نکاح داشته باشد و هرگاه زن سه بار طلاق عدی داده شد، دیگر برای آن مرد حلال نیست مگر این که شوهری دیگر اختیار کند. امير المؤمنین می فرماید: از ازدواج با زنانی که در یک مجلس سه بار طلاق داده شده اند بپرهیزید زیرا اینان دارای شوهرند.
صص80
طلاق
امام رضا درباره علت سه بار طلاق به محمد بن سنان نوشت: «علت مقرر شدن سه بار طلاق این است که از طلاق اول تا طلاق سوم فرصتی است برای آن که میل و رغبتی به از سرگرفتن زندگی زناشویی پیش آید یا اگر عصبانیت و خشمی در کار بوده فروکش کند نیز برای آن که زنان ترسان و متنبه شوند و از نافرمانی شوهرانشان بازایستند؛ زیرا زن از این رو مستحق جدایی و طلاق شده است که مرتکب عمل ناشایست نافرمانی از شوهرش گردیده است. علت حرمت ابدی زن بر مرد بعد از نه طلاق است که مرد، طلاق را بازیچه قرار ندهد و به زن زورگویی نکند و در کارهای خود با چشم باز عبرت آموز بنگرد و بداند که بعد از نه طلاق از زندگی کردن با او برای همیشه محروم خواهد شد».( کلینی رازی ابو جعفر ثقة الاسلام محمد بن يعقوب بن اسحاق، کافی، ۵۲۵٫۴ ح ۱ )
صص347